جستجو
Close this search box.
سبد خرید

آکواریوم خانگی

آکواریوم خانگی

راه اندازی آکواریوم در منزل و انواع آن

آکواریوم های آب شیرین بر اساس شرایط مختلف به دسته های متفاوتی تقسیم نمود.
ماهیان زینتی امروزی از رودخانه ها و دریاچه های آب شیرین مناطق مختلف جهان صید و جمع آوری شده اند که آب هر کدام از این مناطق مشخصات شیمیایی و دمای ویژه ی خود را دارند بنابراین ماهیان مربوط به مناطق مختلف جهان تقریباً نزدیک به هم است که در این صورت می توان ماهیان مربوط به این مناطق را در کنار یکدیگر نیز نگهداری نمود و در کنار یکدیگر زندگی صلح آمیز خواهند داشت

به عنوان مثال آب رودخانه ی آمازون سبک و اسیدی است و آب بیشتر رودخانه های آسیایی نیز تقریباًسبک و اسیدی است بنابراین ماهیان مربوط به این مناطق را می توان در کنار یکدیگر نگهداری نمود.
افراد تازه کار و مبتدی معمولاً در ابتدای راه اندازی آکواریوم ، گونه های مختلف ماهی ها را بدون توجه به نوع نیازهای آنها در کنار یکدیگر نگهداری می کنند که این امر می تواند منجربه تلفات زیادی شود برای اینکه چنین تلفاتی نداشته باشید باید یک سری موارد را برای ماهیای خود ایجاد کنید .

  •  آکواریوم های آب شیرین را به صورت کلی به سه بخش اصلی و چندین زیر مجموعه تقسیم می کنیم.
  1. آکواریوم های مخصوص ماهیان سرد آبی
    همان گونه که از عنوان آکواریوم ها مشخص است فقط می توان گونه های خاصی از ماهی ها را در چنین آکواریوم هایی نگهداری نمود.
    البته بیشتر ماهی های سرد آبی را ماهیان کوی تشکیل می دهند که معمولاً به دلیل سایز بزرگ در پاند(استخر)و بیرون از منزل نگهداری می شوند و حتی در فصل سرما هم برایشان مشکلی پیش نمیاد (به شرط اینکه آب یخ نزند)

    اما گلدفیش های فانتزی را می توان در آکواریوم نیز نگهداری نمود.دمای مورد نیاز گلدفیش ها ۱۸ الی ۲۳ درجه سانتی گراد است که تأمین آن بدون تجهیزات در محیط داخل منزل و در بیشتر ایام سال کمی دشوار به نظر می رسد.
    برای این منظور می توان در مناطق سرد سیر از فن های خنک کننده و در مناطق گرمسیر از چیلر ( دستگاه خنک کننده ی مخصوص آکواریوم) استفاده نمود.اما اگر توانایی هزینه کردن را ندارید در مکانی قرار بدهید تا نسبت به سایر نقاط منزل خنکتر باشد

  2. آکواریوم های مخصوص ماهیان گرمابی
    شاید بیش از نود درصد از ماهیان زینتی آب شیرین متعلق به مناطق گرمسیری باشند.زیر مجموعه ی آکواریوم های گرم آبی ، می توان تقسیم بندی های زیادی را انجام داد.

    * بیشتر افراد حرفه ای تمایل به نگهداری گونه های خاص دارند و معمولاً این گونه ها را بنابر دلایل مختلفی از جمله گران قیمت بودن، تهاجمی بودن و آرام بودن به تنهایی و پا به صورت تک گونه نگهداری می کنند.دیسکس ها،لاورها،آرواناها برخی سیچیلایدها از جمله ی این ماهی ها محسوب می شوند.شرایط محیطی و شیمیایی مورد نیاز این گونه ها در بخش های مربوط به معرفی ماهی ها تشریح شده است.

  3. آکواریوم های گیاهی
    در این آکواریوم ها،بیشتر نیازهای گیاهان مد نظر قرار می گیرند و نوع ماهی ها را بر اساس نوع گیاهان انتخاب می کنند. آکواریوم های مخصوص مناطق مختلف

  • آمریکای مرکزی
    آکواریوم های مخصوص این مناطق را می توان به دو بخش تقسیم نمود:
    ۱- آکواریوم مخصوص ماهیان زنده زا از خانواده ی پوسیلیده شامل گوپی ها،مولی ها،پلاتی ها و دم شیری ها که نیاز به آب سنگین و کمی شور و دمای بالا(۲۶ الی ۲۹ درجه سانتی گراد)نیاز دارند

    ۲- آکواریوم مخصوص سیچلایدها که شامل گونه هایی مانند جک دمپسی ،زندانی،تگزاس،سایلوینی و فایر موس می شود.آکواریوم بزرگ همراه دکور سنگی ،گیاهان مقاوم،آب سبک،سیستم فیلترسیون قوی وسطح بالای اکسژن نیازهای اصلی ماهیان این منطقه به شمار می آیند.ماهیان بومی مناطق جنوب آمریکا تا پاناما جزو این دسته بندی قرار می گیرند

    .

  • آمریکای جنوبی
    به جرات می توان گفت ماهیان بومی آمریکای جنوبی به ویژه منطقع ی رودخانه ی آمازون پر طرفدار ترین و معروف ترین ماهیان زینتی آب شیرین هستند . برخی تتراها ، دو گونه آروانا، دیسکس،آنجل،برخی کت فیش ها و پلی کوها از جمله ماهیان بومی این منطقه هستند. رودخانه ی آمازون با وسعتی معادل ۷ میلیون کیلومتر مربع ۱۵ درصد از کل آب های شیرین جاری جهان را به خود اختصاص می دهد و از چند کشور مختلف و به صورت عمده از برزیل عبور می کند.

    کواریوم های مخصوص این منطقه را نیز به دو بخش تقسیم می کنند:
    ۱- آکواریومی با آب بسیار سبک،بی رنگ و کمی اسیدی مخصوص ماهیان کوچک شامل انواع تتراها
    ۲- آکواریومی با آب بسیار سبک ، کمی اسیدی و کمی قهوه ای رنگ که ناشی از اسید هومیک ترشح شده از تنه های درخت می باشد.استفاده از شن های تیره ،گیاهان متراکم ،نور کم و تنه ی درخت در این گونه از آکواریوم ها می تواند به شبیه سازی محیط طبیعی ماهی ها کمک بسیار زیادی کند.

  • آفریقا
    مناطق آفریقا را نیز می توان به دو بخش تقسیم نمود.
    ۱-مناطق غرب آفریقا

    که بیشتر شامل رودخانه ها می شوند و تعدادی کمی از ماهیان این منطقه به عنوان ماهیان زینتی در صنعت آکواریوم خرید و فروش می شوند .معروف ترین رودخانه ی این برابر با ۷) است.
    سیچلایدphمنطقه رودخانه کنگو ( زئیر ) است که دارای آب تقریباً خنثی ( کریبنسیس ، سیچلاید بوفالو و سیچلاید زبرا تیلاپیا از معدود ماهیان بومی این منطقه هستند که در بازار آکواریوم دیده می شوند . آکواریومی با فضای شنای زیاد ،اکسیژن بالا و دارای صخره های سنگی بزرگ فضای ایده آل برای نگهداری ماهیان این منطقه محسوب می شود.

    ۲- مناطق شرق آفریقا

    که به صورت عمده شامل سه دریاچه ی ویکتوریا،مالاوی و تانگانیکا می شود . آب این دریاچه ها بسیار سنگین و قلیایی است . برای ایجاد این شرایط در آکواریوم می توانید از شن دریایی در بستر آکواریوم و خرده مرجان ها در سیستم فیلتراسیون استفاده نمایید .
    برخی شرکت های تولید کننده ی محصولات آکواریومی نیز مواد آلی و عناصر کمیاب ویژه ی سیچلایدهای آفریقا یی را تولید و به بازار عرضه می کنند.

  • آسیا

ماهیان زینتی معروف آسیا بیشتر بومی آسیای جنوبی شرقی هستند.
آب های این مناطق گرم ،نیمه برابر با ۶الی ۷)است و گیاهان بسیار زیادی در این مناطق phسبک و کمی اسیدی تا خنثی ( زندگی می کنند.بارب ها ،لوچ ها ،دانیوها،گورامی ها،شارک ها ،فایترها و چند گونه آروانا از جمله ماهیان پر طرفدار این منطقه به شمار می آیند.

Brackishآکواریوم های نیمه شور
در برخی مناطق که آب رودخانه ها وارد دریاهای آزاد و یا اقیانوس ها می شوند آب شیرین با آب شور مخلوط شده و اصطلاحاًٌ تشکیل آب نیمه شور را می دهد .
معمولاً در محل ورود آب رودخانه ها به داخل دریاها،خلیج هایی تشکیل می شود و چندین گونه از ماهیان خاص در این آب ها زندگی می کنند.آنجل مونو گوبی زنبوری ،اسکات خال دار و پافر خال مشکی ماهیان معروف آب های نیمه شور هستند.

 

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.