جستجو
Close this search box.
سبد خرید

انواع ماهیان کپور

کپور معمولی

انواع ماهیان کپور

کپور معمولی 

بدن فشرده ، پشت کمانی شکل ، باله پشتی بلند ، فلس ها درشت در قسمت پشت خاکستری تیره یا قهوه ای متمایل به زرد ، جوانب زرد طلایی می باشد . بخش  پایینی باله دمی قرمز رنگ می باشد .

همه چیز خوار است و به طور کلی کفزی میباشد .
در سال اول پرورش > بهار و تابستان< از پلانکتونهای جانوری تغذیه می نمایند ولی به تدریج به تغذیه جانوران کفزی می پردازد .

عمدتاً از لارو حشرات ، تغذیه می کند .  غذای طبیعی این ماهی لارو حشرات ، نرم تنان کفزی و در اواخرسال دوم پرورش > پائیز< مقداری غذای گیاهی نیز مصرف مینمایند.

غذای دستی این ماهی بیشتر شامل سبوس ، غلات ، انواع کنجاله هاو کنسانتره می باشد .کپور معمولی در آبهای شیرین و نسبتا گرم زندگی می کند در
مناطق معتدله در سن دو سالگی به بلوغ جنسی می رسد و در شرایط مناسب تغذیه ای در این سن به وزن 1 الی 5/1 کیلو گرم می رسد .

تکثیر این ماهی در ایران انجام می شود و تعداد تخم به ازاء هر کیلو گرم وزن ماهی ماده  100000 الی 200000 عدد است و هر کیلو گرم تخم این ماهی به 700000 الی 1000000 عدد می باشد .

بهترین دما برای پرورش کپور معمولی 18 الی 22  می باشد  

 

کپور نقره ای – فیتوفاگ 

فلس ها ریز ، بدن فشرده ، رنگ بدن سفید نقره ای می باشد .
 این ماهی ها بطور کلی از پلانگتونهای گیاهی و سیر گیاهان میکرو تغذیه می نماید 
جایگاه اصلی این ماهی در سیبری و چین < رودخانه آمور> می باشد ولی بدلیل رشد سریع، زندگی گله پذیری، امکان تکثیر مصنوعی و کیفیت مطلوب گوشت بعنوان مطلوب ترین ماهی پرورشی جهان معرفی و در تمام جهان تکثیر و پرورش داده میشود.

 در مناطق گرمسیر و معتدل ماهی نر در سن دو سالگی و ماهی ماده در سن سه سالگی بالغ می شود و در این سن و در شرایط تغذیه مطلوب وزن این ماهی 3 – 2 کیلوگرم خواهد شد.

 تعدادتخم به ازا هر کیلوگرم وزن ماهی ماده ( 60،000 الی 80،000 عدد است و تعدادتخم  هر کیلوگرم وزن تخم 800،000 تا 900،000 می باشد .

کپور علفخوار یا آمور
 شکل بدن تقریباً دوکی شکل ، فلس ها درشت ، رنگ پشتی بدن خاکستری و شکم خاکستری روشن می باشد . در مراحل لاروی از پلانکتونهای جانوری و به مرور با افزایش وزن از گیاهان آبزی نرم و سپس از همه نوع گیاه آبزی ، جلبک های ریسه ای و گیاهان عالی تغذیه می کند

جایگاه اصلی زندگی این ماهی در سیبری و چین ( رودخانه آمور( بوده ولی بدلیل کیفیت بسیار مرغوب گوشت ، رشد بسیار سریع و امکان علوفه زدایی کانالها و رودخانه ها بصورت بیو لوژیک در تمامی جهان پخش و انتشار یافته است .  در مناطق گرمسیر و معتدل ماهی نر در سن 3 – 2 سالگی و ماهی ماده در سن 4 – 3 سالگی بالغ می شود و در این سن و در شرایط تغذیه مطلوب وزن این ماهی به 3 الی 4 کیلوگرم می رسد.

 تعداد تخم به ازا هر کیلوگرم وزن ماهی ماده  60،000 الی 80،000 عدد است و تعداد تخم به ازای هر کیلوگرم وزن تخم 9/0 تا 1/1 میلیون عدد است.

ماهی کپور سرگنده یا بیگ هد

 سربسیار بزرگ ، بدن از طرفین فشرده ، در پشت و قسمت فوقانی سیاه و روشن طرفین و سطح شکمی سفید نقره ای می باشد . بسیاری از اختصاصات ساختمانی  و زیستی این ماهی شبیه کپور نقره ای است. از زئوپلانکتونها و به مرور از پلانکتونهای جانوری و پلانکتونهای گیاهی بزرگ تغذیه می نماید

 در مناطق گرمسیر و معتدل سن بلوغ جنسی این ماهی در نوع نر 4 – 3 ساله و در نوع  ماده آن 5 – 4 ساله می باشد.
تعدادتخم به ازا هر کیلوگرم وزن ماهی ماده 50،000 تا 60،000 عدد است و تعدادتخم در هر کیلوگرم از آن 600،000 تا 800،000 عدد می باشد

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.