جستجو
Close this search box.
سبد خرید

خواص بزاق زالو

آنزیم های زالو

خواص بزاق زالو 

زالو به علت بزاق و آنزیم هایی که دارد در بسیاری از بیماریها موثر است و روز به روز استفاده از این موجود بیشتر و بیشتر می شود  . بزاق زالو دارای خواص زیر است :

  1.  anesthetic
    این خاصیت باعث کاهش درد موضعی در هنگام نیش زدن می گردد .که دلیل آن وجود ماده هیرودین است 

  2. vasodilator
    این خاصیت به دلیل ماده هیستیمین بوده کهخ باعث گشادگی عروق می شود 
  3. anticoagulant 
    این خاصیت به دلیل وجود آنزیم هیالورونیداس hyaluronidas موجود در بزاق h.m می باشد .بعلاوه این آنزیم خاصیت موکوکیتیک و آنتی بیوتیک بسیار قوی دارد در حدی که در درمان گلوکوم بسیار موثر است .
  4. proteaalitic inhibitor
    این خاصیت بدلیل وجود سه پروتئین خاص به نامهای هیرودین – بدلین – اگلین  می باشد .
    هیرودین hirudin :مهارگر اختصاصی ترومبین بوده بنابراین در روند تشکیل لخته موثر است این ماده امروز به به صورت اختصاصی در حوزه پزشکی و رقیق سازی خون مورد استفاده قرار می گیرد 

    بدلین bdelin : 
    این آنزیم مهارگر تریپسین و پلاسمین و آکروسین می باشد و دارای وزن مولکولی 5000 می باشد .

    اگلین eglin: 
    این آنزیم مهارگر elastases -cathepsin – subtilisin و chymotripsin  می باشد که در کاهش التهاب بعد از جراحی و مشکلات آندوتلیوم روده ای بویژه بیماری کرون بسیار موثر است. اگلین یک آنزیم ضد تورم است  

  5. خاصیت antibiotic 
    این آنزیم توسط باکتری hydrophila aeromonas  که در روده زالو زندگی می کند تولید میگردد و بر بیماریهای ناشی از استاف اورئوس و توبرکلوز و بیماری دیسانتری و دیفتری موثر می باشد . آنزیمها و پروتئین های متعددی دیگری نیز در کیسه های بزاقی قدامی و خلفی موجود  می باشد . 

زالو هنگام مکیدن خون ، از سویی خون آلوده و فاقد o2 (اکسیژن ) را تخلیه کرده و از سویی دیگر بزاقش را که حاوی ماده آنتی کوالاگون (هیرودین ) و بیش از صد ماده دیگر را وارد بدن میکند یعنی همزمان دو کار را انجام میدهد .طبق بررسی محقیق زالو ،شریان هایی که حاوی co2 باشد را به شریانهای حاوی o2 ترجیح میدهد .

اصلی ترین ماده موجود در بزاق زالو هیرودین می باشد که این آنزیم اثرات زیر را دارد :
1- مهارتبدیل فیبرینوژن به قیبرین و همچنین مهار انعقاد خون 
2- شل شدن عضلات صاف دیواره عروق و در پی آن گشادشدن عروق 
3-افزایش و بهبود فلوی خون 
هیرودین متشکل از 65 اسیدآمینه می باشد و خاصیت ضدانعقادی آن قوی تر از هپارین می باشد .  

آنزیم های دیگر زالو عبارتست از: 

  1. آپیراز : یک آنزیم قوی ضد تجمع پلاکت و دارای اثرات روان سازی جریان خون 
  2. دستابیلاز : این آنزیم همچون آپیراز خاصیت ضد تجمعی پلاکتی دارد با اثرات قیبرینولیزی و هیدورلیزکنندگی که به حل شدن لخته های خونی منجر می شود . 
  3. هیالورونیدار : به عنوان فاکتور پخش کننده و هم به عنوان یک آنتی بیوتیک عمل می کند .این آنزیم با حل کردن مواد بافتی ، زمینه پخش بزاق زالو را در بافت ها فراهم می کند . با این کار زالو بر بافتهای دور دست بدن هم تاثیر خود را می گذارد . 
  4. لیپازو استرازها: این آنزیم وظیفه تجزیه چربی ها را دارد 
  5. مواد بی حس کننده : زالو تقریبا 300 دندان دارد و پروسه زالو درمانی 30 الی 60 دقیقه و حتی بیشتر بطور خواهد انجامید . زالو با بی حس کردن موضع پس از پاره کردن پوست ، باعث کاهش درد آن می شود . مدتی پس از گزش ، سوزش ابتدایی آن از بین می رود و دلیل آن وجود این آنزیم است . 
  6. آنتی الاستاز : این آنزیم از طریق کنترل عمل الاستاز فعالیت می کند آنزیمی است که الاستین جلدی را به خصوص در پوست کاهش می دهد 
  7.  آنزیم گشاد کننده رگ : این ماده هنوز بطور رسمی مشخص نشده ولی بسیار شبیه به هیستامین می باشد .این ماده مانند نوروترانسمیترها که از 34 غده مغزی که در طول بدن زالو تقسیم شده اند ترشح می شود .
  8. منوکسید نیتروژن سنتتاز : این آنزیم سبب ترمیم اعصاب صدمه دیده می شود 
  9. اورگلاز : این آنزیم دارای اثرات درمانی در بیماری نظیر آرتروز می باشد

موارد دیگر مانند استیل مولین ، نوروترنسمیترها ( مواد شبه هیستامینی  با اثرات وازودیلاتوری ، همینتین ،آنتی ستاتین  در بزاق یاقت می شود .

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.