جستجو
Close this search box.
سبد خرید

داروی کلرامین تی

chloramin t

استفاده از کلرامین برای ماهیان زینتی

chloramin t
کلرامین T یک نمک سدیم است که آنیون آن در آب بــه آرامــی بــه آنیــون هیپوکلریــت تجزیــه شــده و هیپوکلریت هـم بـه اسـید هیپـوکلرو (HCLO ) ضـعیف تبدیل میشود و این اسید به نوبۀ خود به کلر و اکسـیژن تجزیه می شود. ترکیب تجزیه ای حاصل از کلـرامین T ، به شکل پارا تولوئن سولفونامید است که اخیراً به عنوان یک عامل پیشگیری کننده در بیماری باکتریایی آبشـش استفاده می شود. 

این ماده ضدعفونی کننده فعالی علیه باکتریهـای گـرم مثبت و منفی، ویروسها، قارچها و انگلهـا و فاقـد اثـر خورنـدگی و تجمـع مـواد در محـیط زیسـت مـی باشـد.
کلرامین T از سـوی تمـامی سـازمان هـای بـین المللی مسئول محیط زیست انسان و حیوان نظیـر WHO ، FAO و همچنین انستیتو پاستور ایران و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مورد تأیید قرار گرفتـه و بـه عنوان یک ضـدعفونی کننـده بـدون زیـان بـرای انسـان شناخته شده است 
به همین دلیل است که کلرامین علاوه بر استفاده برا ی ضدعفونی ، در درمان برخی از بیماریها موثر است .
بنابراین این دارو را به دو بخش صدعفونی و درمان تقسیم می کنیم 

  • ضدعفونی :
    کلرامین برای انواع آکواریوم های آب شور و آب شیرین مناسب است . ضد عفونی تجهیزات آکواریوم ها ، مخازن، استخرها، تورها و تجهیزات و بطور کلی هر وسیله ای که با سالن و یا مزرعه پرورش ماهی شما مورد استفاده قرار می گیرد . 
    نحوه ضدعفونی می تواند اسپری باشد ویا قرار دادن در آب .
    اگر می خواهید اسپری  نمایید 10 گرم را داخل یک لیتر آب حل نمایید و بر روی تجهیزات خود اسپری نمایید سپس با آب تمیز شستشو نمایید .
    اما اگر می خواهید درون آب بگذارید باید یک گرم پودر را داخل 100 لیتر آب حل نمایید (اگر حجم آب تانک ضدعفونی کمتر است دوز را به همین نسبت کاهش دهید ) و پس از 30 دقیقه آنها برد میدارید و آب کشی می کنید .

  • درمان 

    بطور کلی کلرامین بر علیه ۱۱۷ گونه باکتری، ۵۴ گونه ویروس، ۳۴ گونه قارچ، ۶ گونه جلبک، ۴ گونه مخمر و ۷ گونه انگل موثر است و باعث از بین رفتن آن ها می شود. اما برخی از مهمترین انها عبارتست از: 
    باکتریها :
    1- aeromonas salmonicida 
    2- flexibacter martitimus
    3- فلاوباکتریوم برنچیوفیلیوم
    4- کلومناریس 
    5-ویبریو انا گلوریوم 
    6- ویبریو هاروی
     قارچها : ساپرولژنیا ( ساپرولگنیا )
    ویروس ها : سپتی سمی هموراژیک 
    انگل ها : gyrodactylus -Costia -Ich-amoebic-trematodes

دوز مصرف در Ph و سختی آب:

میزان phدوز مصرفی در آب سبک (میلیگرم بر لیتر)دوز مصرفی در آب سخت(میلیگرم بر لیتر)
62.57
6.5510
71015
7.51818
82020

تاکید می کنیم که کلرامین همانقدر که مفید است ممکن از مضر باشد و باعث مرگ ماهی شما شود . مهمترین نکته این است که کلرامین تی ارتباط مستقیم با ph و سختی آب دارد و دوز مصرفی آن به این دو پارامتر بستگی دارد و متغییر است  . کلرامین تی باعث کاهش ph آب می شود  اگر ph آب پایین دارید ابتدا با جوش شیرین اقدام به افزایش آن نمایید .

توصیح می کنیم ابتدا دوز مصرفی را در سطح کوچک تست کنید – هیچ رفرنسی تا به امروز برای دوز های مصرفی کلرامین وجود ندارد . بنابراین مسئولیت استفاده از آن بر عهده خودتان بگذارید .

روشهای درمانی :
حمام کوتاه مدت : 
این حمام برای دیسکس و کوی می توانید انجام دهید البته برای سایر ماهیان هم که از لحاظ سطح مقاومت شبیه بهم هستند می توانید استفاده نمایید. 
ایتدا یک گرم از پودر را داخل یک لیتر آب (بدون کلر ) حل نمایید تا محلول مادر بدست بیاید . و برحسب میزان ph و سختی آب در جدول بالا میزان میلیگرم را محاسبه می کنید 
بطور مثال اگر ph=10 دارید و آب سبک باشد و تانک حمام شما 30 لیتر باشد 300 میلیگرم از آن را داخل 30 لیتر آب قرنطینه اضافه میکنید .  و پس از 4 ساعت ماهی را به تانک اصلیش باز می گردانید 
(آب تانک قرنطینه تمیز ، بدون کلر و همراه با سنگ هوا با فشار قوی باشد)

این حمام را 5 روز تکرار می کنید 

حمام بلندمدت :

به ازای هر 165 لیتر آب نیم گرم پودر کلرامین استفاده میکنید و بمدت 4 روز دوز را تکرار می کنید . همچنین قبل از تکرار دوز بیش از 70 درصد آب را سیفون می کنید .

ضدعفونی تخم ماهی 

یک گرم از کلرامین را داخل یک لیتر آب حل می کنید و سنگ تخم را بمدت 10 دقیقه داخل یک لیتر قرار میدهید سپس آن را برداشته و با آب تمیز شستشو می کنید 

  • به نکات زیر توجه نمایید
    1- هنگام استفاده نور خورشید باعث تجزیه سریع آن می شود
    2- هنگام استفاده از دارو ، هوادهی با فشار بالا انجام شود 
    3- استفاده همزمان با نمک ممنوع می باشد
    4- در حمام کوتاه مدت از دوز بالا استفاده نکنید باعث آسیب شدید به ماهی می شود .
    5- از تماس با فلزات سنگین بپرهیزید زیرا باعث واکنش منفی می شود
    6- استفاده در آب اسیدی سمیت آن افزایش پیدا می کند بنابراین در آبهای اسیدی با دوز پایین استفاده نمایید 
    7- طول درمان لامپ یو وی را خاموش کنید.

 در صورت برداشت مطلب منبع ذکر شود .
کلرامین در فروشگاه موجود است .

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.