جستجو
Close this search box.
سبد خرید

زالو و انواع آن

زالو مدیسینالیس

زالو و انواع آن

زالو ها جز خانواده کرمها می باشند و جز کرمهای حلقوی می باشند . کرمهای حلقوی به دو دسته کرم خاکی و زالوها تقسیم می شوند . 

در حال حاضر حدود 685 گونه زالو تقریبا در جهان شناسایی  ثبت شده اند که 50 گونه آن خونخوار هستند و از این تعداد 15 نژاد آن در جهان استفاده پزشکی می شود . 

بطور کلی زالوها به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند  : 

  1. زالوهای آرواره دار 
  2. زالوهای غیر آرواره دار یا خرطومی
  3. زالوهای کرمی 

زالوهای آرواره دار: 

این زالو مسلح به دندان می باشد . برخی نژادها سه آرواره به شکل Y و  برخی دو آرواره به شکل V  دارند . 

زالوها سه آرواره حدودا 300 دندان و زالو های دو ارواره حدودا 200 دندان دارند . 

خونخوار هستند اما تمامی آن جنبه پزشکی ندارند . برخی از نژادهای آن در حوزه پرورش آبزیان (ماهیان خوراکی ) انگل محسوب میشوند و باعث انتقال بیماری بین ماهیان می گردند .

شاخص ترین زالوهای پزشکی در جهان عبارتند از : وربانا ، مدیسینالیس و اورینتالیس – دیگر زالوهایی که در حوزه پزشکی استفاده می شود عبارتست از : بوفالو ، نورث امریکن و …

 

زالوهای بدون آرواره : 

عمدتا یک برآمدگی سوزن مانند به نام خرطوم دارند که آن را وارد بدن میزبان می کنند ،آنزیمی بنام همی تین در داخل بدن میزبان ترشح می کنند،که لخته های خون را درلحظه تشکیل حل می کند . این نژادها به دلیل درد بالایی که در هنگام گزش ایجاد می کنند در حوزه پزشکی استفاده نمی شود اما برای انسان بی خطر هستند و حتی باعث رقیق سازی خون می شود . 

 

زالوهای کرمی 

این زالوها دندان و آرواره ندارد و طعمه خود را بلع می کنند . طعمه های انها اعلب کرمهای خاکی یا نرم تنان تشکیل می دهند . برای انسان بی خطر هستند . 

 

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.