جستجو
Close this search box.
سبد خرید

کشت درخت پالونیا

کشت درخت پالونیا

کشت درخت پالونیا

این درختان سریع الرشد پالونیا تحت شرایط مناسب در سن پنج تا شش سالگی به سن بهره برداری میرسند .

در مقایسه با سایر درختان سریع الرشد مانند صنوبر، پالونیا دارای رشد شدیدتری در چند سال اول زندگی است. طی بررسیهای بعمل آمده چوب پالونیا کیفیت لازم را جهت تولیدات چوبی و خمیر کاغذ داراست .

استفاده از این درختان در زراعت چوب، ﻧﻬا لکاری در زمینهای آشاورزی، جنگلهای مخروبه و یا سوخته، در دوره کوتاهی موجب افزایش حجم چوب تولیدی در هکتار شده و کمبود چوب مصرفی صنایع را جبران خواهد نمود.

پالونیا یا درخت نوروز، درخت تند رشد با چوب بسیار سبک که مصارف زیادی در صنایع چوب و کاغذ دارد. مبلمان، مداد سازی، پارکت، کابینت و دراور، جعبه سازی، کبریت سازی، کاغذ سازی، ساخت وسائل موسیقی جعبه دار، وسائل ورزشی نظیر تخته شنا و اسکی، میز و راکت های ورزشی، خلال دندان و چوب بستنی و آپوستانک پزشکان، صنایع هوا و فضا نظیر صنایع هوا پیما سازی، و ده ها مصارف دیگر….علاوه‌بر چوب بسیار مرغوب پائولونیا(که تنها در مدت ۵ سال به مقدار قابل توجه یک مترمکعب می‌رسد)

این درخت به میزان نورآفتاب در طول روز، در منطقه ای که قصد کاشت و پرورش پالونیا وجود دارد توجه کرد. چرا که درخت پالونیا گیاهی است که برای رشد کامل، نیاز به نور کامل و کافی آفتاب (روزانه ۷ ساعت) دارد.

به عبارت دیگر یکی از علت هایی که باعث شده پالونیا جز درختان سریع الرشد طبقه بندی شود، نیاز بیش از حد این درخت برای دستیابی به نور است. چنانچه این درخت نور کافی در طول روز دریافت نکند به سرعت تغییر شکل داده و از بین می‌رود.

مشخصات چوب پالونیا :

پرسودترین قسمت درخت پالونیا، چوب آن است. از جمله ویژگی های چوب این درخت که باعث شده پالونیا به عنوان پول‌سازترین درخت در جهان شناخته شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بافت ظریف و زیبایی دارد  با رنگی روشن و دارای الگوهای طبیعی (مناسب برای ساخت مبلمان) سبک و فرم پذیر که باعث شده به راحتی بتوان به این چوب حالت داد نرم بودن که باعث شده بدون خرد شدن به راحتی تراشیده و رنگ آمیزی شود بالاترین درجه مقاومت و استحکام نسبت به سایر چوب ها مقاوم در برابر خوردگی، اسید و قلیا و سایش مقاوم در برابر آفات، قارچ‌ها، کپک و موریانه مقاوم در برابر حرارت و آتش

نحوه کاشت نهال 

برای کاشت نهال پالونیا ابتدا خاک زمین را بررسی و شخم بزنید سپس قسمتی را جهت حفر گودال انتخاب کنید که ریشه های گیاه دیگری نزدیک آن وجود نداشته باشد. گودالی به عمق ۳ برابر عرض توپی ریشه (بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر) حفر کنید به طوری که فضای گودال ظرفیت قرارگیری ریشه های نهال را داشته باشد.

اگر قبل از کاشت نهال، گودال را کمی مرطوب کنید برای نهال بسیار خوب است.

سعی کنید هنگام کاشت گیاه، ریشه هاصدمه نبینند؛در صورت وارد شدن صدمه به ریشه، قسمت آسیب دیده را با قیچی تیز هرس کنید.

سپس نهال را به صورت عمود و کاملاً صاف قرار داده و گودال را پر کنید. پس از کاشت مقداری آب پای نهال تازه کاشته شده بریز

دما موردنیاز

پالونیاچزدرختانی است که با دماهای مختلف سازگاری دارد و یکی از درختان مقاوم نام برده می شود . این درخت بیشتر در مناطق معتدل، نیمه گرمسیری و سردسیری رشد می کند.

رشد این درخت پالونیا از دمای ۸-  شروع  می شود و  حداقل دمای قابل تحمل برای این گیاه -18 می باشد . بهترین دما برای رشد آن، دمای حدود ۲۴ تا ۲۹ درجه ی سانتی گراد در طول روز است.

ویژگی های درخت

پالونیا یا درخت پرنسس که در ایران آن را با نام درخت نوروز می شناسند گیاهی است با برگ های قلبی شکل که شکوفه های خوشبو و خوشه ای دارد که معمولاً در ارقام مختلف به رنگ سفید و صورتی مایل به بنفش هستند.

پوست این درخت معمولا قبل از بلوغ دارای ساقه های پوشیده از کرک است و بعد از بلوغ به رنگ خاکستری در می آید. این درخت نسبت به کم آبی، خاک های گچی و آهکی، دود و هوای آلوده ی مناطق صنعتی بسیار مقاوم است.

همچنین ارتفاعی این درخت بین ۸ تا ۲۵ متر است. دارای ریشه های عمیقی به طوری که ریشه های این گیاه به صورت انشعابات دوشاخه ای و انبوه در خاک های شنی تا عمق ۴۰ الی ۱۰۰ سانتی متری نیز گسترش می یابند.

 گونه های مختلف پالونیا تا ۲۰۰۰ متر از سطح دریا رشد می کنند. گونه P.elongata از جمله گونه های است که هم در ارتفاعات بلند و هم در ارتفاعات پست به خوبی رشد می کند. این در حالی است که گونه ی P.tomentosa در ارتفاعات و گونه ی P.fortunei در مناطق پست رشد خوبی دارند. همچنین گونه ی P.kawakami در مناطق جنوبی رشد کمتری نسبت به سایر گونه ها دارد.

انواع درخت پالونیا

درخت پالونیا دارای گونه های مختلفی در سراسر ایران و جهان است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارا هستند. در این بخش به معرفی عناوین برخی از این گونه های می پردازیم:

  1. پالونیا فورتونی (درخت اژدها)
  2. استرالیایی
  3. کاتالپیفولیا
  4. تایوانانا
  5. اوستالیس
  6. الونگاتا
  7. فارگسی
  8. تومنتوزا (تومنتوسا – درخت شهربانو)
  9. آرکتیک
  10. اورینتا
  11. شنگ تونگ (حاصل فورتونی و تومنتوزا)

درختان سازگار با آب و هوا ایران

در کاشت پالونیا، باید با توجه به هدفی که دارید ، نوع خاک و آب و هوای منطقه مورنظر، اقدام به انتخاب گونه ی مناسب جهت کشت کنید.

هر یک از گونه های پالونیا برای هدف خاصی مناسب هستند به عنوان مثال گونه فورتونی برای زراعت و گونه تومنتوزا برای مناطق سردسیر و ایجاد فضای سبز با تراکم بالا مناسب است. در حال حاضر گونه‌های فورتنی، تومنتوزا، شن تونگ، الانگاتا و هیبریدی (هیبرید بلیزیا، هیبرید ۹۵۰۱، هیبرید ۹۵۰۲ ، هیبرید ۹۵۰۲ و هیبرید تری پلوئید) در بازارهای ایران عرضه و کاشته می شود.

نکاتی که باید در کاشت درخت پالونیا توجه نمود عبارتست از :

در مناطقی کهسردسیر هستند بهتر است این گیاه در اول بهار کشت شود.
قبل از کشت زمین رو شخم و زیرو رو کنید.
کاشت درخت در زمینهای باید امکان دارد ولی باید قبلش سم پاشی نمایید 
برای داشتن کشت خوب از کودهای قوی و خوب استفاده کنید 
مکان کشت آفتاب گیر باشد

از آنجایی که باد شدید ممکن است به برگ های این درخت آسیب برساند، درخت را در مکانی که از باد شدید در امان باشد کشت کنید.
نهال ها و گیاهان جوان را در سال اول، به صورت منظم آبیاری کنید و خاک آن را مرطوب نگه دارید (گیاهان بالغ نیازی به آبیاری ندارند و می توانند از رطوبت گیاهان اطراف خود استفاده کنند).

برای کاشت نهال در زمین ابتدا برای هر نهال باتوجه به بزرگی نهال و ریشه گودال حفر می کنید .

سپس داخل گودال  رامقداری خاک که با کود پوسیده ی دامی مخلوط شده است ریخته و نهال را از توده ی ریشه گرفته و در وسط گودال قرار دهید به طوری که، یقه (طوقه) نهال در سطح کف بانکت قرار گیرد. سپس بقیه ی خاک را به داخل گودال بریزید. توصیه می شود درخت را در عمق زیاد نکارید چرا که دچار کمبود اکسیژن شده و ریشه های جدید به خوبی نمی توانند رشد کنند.

مراقبت و نگهداری از نهال پالونیا 

از بین بردن علف های هرز با استفاده از وجین
اصلاح لایه های سخت و غیرقابل نفوذ سطح خاک با استفاده از سله کشی به منظور نفوذ آب در لایه های زیرین خاک
جایگزین کردن نهال های جدید به جای نهال های خشکیده با انجام عملیات واکاوی
محافظت از نهال ها و درختان جوان از حیواناتی که ممکن است به آن ها آسیب برسانند.

فاصله هر نهال

طبق نتایج گزارش شده  جهت تعیین فاصله کاشت نهال پالونیا نشان می دهد که درختان در فاصله ی کاشت ۷*۷ متر، از نظر رویش قطری، ارتفاعی و حجمی پایه، میانگین رشدی بیشتری دارند ولی فاصله ی کاشت ۵*۶ متر با ۶۵/۲۴ متر مکعب در هکتار، بیشترین متوسط سالانه ی تولید چوب در هر هکتار را نسبت به دیگر فاصله های کاشت به همراه دارد. با این وجود تراکم بالا و کم بودن فاصله ی بین نهال ها موجب رقابت بین درخت ها شده و باعث کندشدن سرعت رشد آن ها بعد از ۳ الی ۴ سال اول می شود.

زمان برداشت و بریدن درختان

یکی از مواردی که باعث شده پالونیا به درختی منحصر به فرد تبدیل شود، این است که این درخت نیازی به کاشت مجدد ندارد و پس از هر برش درخت دوباره رشد می کند. طول عمر ریشه ۷۰-۱۰۰ سال است و می تواند بین ۴ تا ۸-۹ دوره به مدت هشت سال دوام بیاورد که به ما این فرصت را می دهد تا روند کار خود را بدون هزینه کاشت جدید و کشت زمین از سر بگیریم!

به طور کلی بهترین زمان برای برداشت درخت، سن ۵ الی ۶ سالگی است. اگر درخت زودتر از زمان موعد قطع شود ممکن است چوب آن بیش از حد نرم شده و یا در برابر حشرات آسیب پذیر تر باشد همچنین قطع درخت دیرتر از سن برداشت ممکن است باعث بیماری یا پوسیدگی چوب آن شود.

تولیدات فرعی

پالونیا تنها چوب آن مورد استفاده قرار گرفته نمی شود بلکه در کنار این درخت میتوان طرحهای دیگر را اجرا نمود و درآمد داشت . شهد گل های این درخت، یکی از مناسب ترین شهد و گرده برای تولید عسل است به طوری که از شهد گل های این درخت در ۱ هکتار می توان حدود ۲۴۰ کیلوگرم عسل پالونیا تولید کرد. همچنین برگ های درخت پالونیا دارای مواد پروتئینی بوده و یکی از مناسب ترین گزینه ها برای علوفه ی دام در مزارع دامداری است. با ریزش برگ ها و شکوفه ها این درخت بر روی زمین نیز، سالانه مقدار قابل توجهی کودبرگ های مقوی تولید می شود

 

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.