جستجو
Close this search box.
سبد خرید

معرفی ماهی بارب

 

ماهی بارب

بارب:
نام علمی : puntius tetrazona  – نام خانوادگی : سیپرینیده

زیستــگاه : جنوب آسیا

حداکثر طول : ۲۰ سانتیمتر

سازگاری : گیاه خوار اما کمی مهاجم

دمای مناسب : ۲۳ الی ۲۷

پی اچ : ۶ الی ۸

 

شناخت کلی :
دلیل انتخاب این نام وجود دو اندام شاخک مانند در زیر لب پایینی بیشتر این ماهاین است که از آنها جهت یافتن غذا در کف آکواریوم استفاده می کنند . این ماهی ها دارای رفتار نیمه تهاجمی هستند که برای کاهش رفتار تهاجمی آنها می بایست آنها را بصورت گروههای شش تایی تا بیشتر نگهداری نمود .

ماهی بارب ماهی زیبایی درون آکواریوم است اما مشکلات زیادی برای شخص نگهدارنده ایجاد خواهد کرد .

این ماهی گاهی اوقات متجاوز شده و به سایر ماهی های آکواریوم حمله می کند و اه منجر به کشته شدن آنها می گردد . همچنین درمقابل بیماریها نامقاوم بوده و اغلب در سن کم می میرد.

نگهداری:

بهتر است به صورت گروهخی نگهداری شود زیرا هم شادابترند و هم تحرک بیشتری در آکواریوم دارند و با خودشان مشغولند تا فضولی به دیگر ماهیان . البته بهتر است ریسک نکنید و گونه هایی در کنار بارب ها نگهداری کنید که قوی تر از بارب ها باشند یا حداقل سرعت بالا و علامت تحریک آمیزی نداشته باشند .

بارب ها کمی حساسند و در صورت بی توجهی به سرعت بیمار می شوند و متاسفانه درمان آنها نیز زیاد موفقیت آمیز نیست زیرا یا آنقدر دیر شده که قبل درمان میمیرند یا طول درمان را تحمل نمیکنند .

میتوان آنواع باربها را با بسیاری از ماهیان گیاه خوار ریز و درشت و صلح جویان معمول نگهداری کرد و هم میتوان در شرایط معمول یک آکواریوم خانگی از وجودشان لذت برد چرا فقط کافیست به برخی نکات کوچک از جمله  :سازگاری ،سایز بندی تانک طویل با دکرهای گیاهی و انبوده دقت کنید و کمی رسیدگی به آکواریوم خود از جمله دما،آب ،اکسیژن رسانی صحیح از نگهداری آنها در یک تانک جمعی لذت ببرید  .

  • انواع بارب :

بارب حلب  tinfoil barb

نام مشترک : بارب حلب  خانواده سیپرینیده

سطح مراقبت  : متوسط تا مشکل

طول عمر: ۸ تا ۱۰ سال

دمای مورد نیاز : ۲۲ تا ۲۵ درجه

اندازه ماهی : ۱۴ اینچ (۳۵ سانتیمتر)

زیستگاه : جنوب وجنوب شرق آسیا (کامبوج ،لائوس ،تایلند،ویتنام و …)

رفتار :

این ماهی به طور کل صلح جو می باشد و توصیه می شود در دسته های ۵ تایی در آکواریوم نگهداری شود .

بارب حلب می تواند ماهیان کوچکتر از خود را ببلعد و همچنین در آکواریوم های که دارای گیاهان ریشه ظریفی داند نگهداری نگردد زیرا از آنان تغذیه می نند این ماهی به علت رشد سریعی  که دارند باید در آکواریومهای بزرگ نگهداری شوند و هرماه حدود ۲۵ الی ۵۰ درصد از آب آکواریوم باید تعویض گردد .

امروزه بارب های حلب آبی ،نارنجی،صورتی و بنفش در بازار یافت می شود که البته همه به صورت مصنوعی رنگ آمیزی شده است و خیلی زود خواهند مرد  .

جنسیت  :

تعیین جنسیت در بارب حلب تقریبا غیر ممکن است  .

جفتگیری / تولیدمثل :

این ماهی تخم گذار بوده و در منزل امکان تکثیر آن وجود ندارد به علت شرایط خاص آبی که مورد نیاز است ولی بصورت تجاری قابل تکثیر است .

سازگاری :

سیچیلایدها ، کت فیش .در مخزن انها نباید از ماهی های مهاجم استفاده نمود مانند پنکوسی

تغذیه :

همه چیز خوار می باشند ، غذاها منجمد ،میگو ،کرم،آرتیمای زنده و گرانول و … می توانند رژیم غذایی مناسب برای این ماهی باشند .البته رژیم غذایی شامل اسفناج ،کاهوی پخته شده ،نخود فرنگی پوست گرفته شده را می توان در رژیم غذایی آنها گنجاند

بارب رد لاین red line torpedo barb

نام مشترک : دنیسون بارب ، بارب اژدر خط قرمز،ستاره دنباله دار،بارب خط قرمز

سطح مراقبت  : متوسط

طول عمر: ۵ تا ۸ سال

دمای مورد نیاز : ۲۰ تا ۲۵ درجه

اندازه ماهی : ۶ اینچ (۱۵٫۲سانتیمتر)

زیستگاه : شبه قاره هند

شناخت : این متاهی از گروه بارب هاست و به خاظر داشتن خط قرمز افقی در روی بئنش به این نام شهرت دارد  .

رفتار : صلح جو اجتماعی

نگهداری : در دسته های ۶ الی ۱۰ تایی .

این نژاد به آکواریوم دارای اکسیژن فراوان نیاز دارد .تغذیه از گیاهانی که دارای ریشه ظریف دارند بنابراین این گیاهان در آکواریوم این نژاد نباید نگهداری شود .تعویض ۲۵ الی ۵۰ درصد در ماه

جنسیت : ماهیان ماده کمرنگ تر و بزرگتر از ماهیان نر می باشند .

جفتگیری / تولیدمثل :

این ماهی تخم گذار بوده و در منزل امکان تکثیر آن وجود ندارد به علت شرایط خاص آبی که مورد نیاز است ولی بصورت تجاری قابل تکثیر است .

حجم آکواریوم : حداقل ۲۰۰ لیتر

سازگاری: دنیسون بارب را می توان با بارب های متوسط و ماهیان رنگین کمانی نگهداری کرد .

 تغذیه :همه چیز خوار می باشند ، غذاها منجمد ،میگو ،کرم،آرتیمای زنده و گرانول و … می توانند رژیم غذایی مناسب برای این ماهی باشند .البته رژیم غذایی شامل اسفناج ،کاهوی پخته شده ،نخود فرنگی پوست گرفته شده را می توان در رژیم غذایی آنها گنجاند

منطقه شنا : میانه آکوایوم

این ماهی در محیط زیست در معرض خطر است

 

بارب شطرنجی  checkered barb

نام مشترک : بارب شطرنجی

سطح مراقبت  : آسان و مناسب برای افراد مبتدی

طول عمر: ۵ تا ۷سال

دمای مورد نیاز : ۲۰ تا ۲۵ درجه

اندازه ماهی : ۲ اینچ (۵ سانتیمتر)

زیستگاه : جنوب و مرکز آسیا (سوماترای اندونزی)

رفتار :

بارب های شطرنجی خجالتی ،ترسو و به طور کل صلح جو هستند .

این ماهیان کوچک دارای جنب و جوش زیادی بوده و معمولا در دسته های ۶ الی ۱۰ تایی نگهداری می شود و زندکی در اجتماع باعث می شود از ترس آنها کاسته شود .

بارب شطرنجی به علت تحمل تغییرات شدید آب آکواریوم انتخاب مناسبی برای مبتدیانیکه هنوز آشنایی کامل با نگهداری ماهیان اکواریومی ندارند خواهد بود  بستر آکواریوم این ماهی باید تیره رنگ باشد زیرا باعث درخشش ماهی  می شود همچنین گیاهان مناسب برای پناه گرفتن آنها تهیه نمود.

جنسیت : نرها کوچک تر ،رنگارنگ تر و باریکتر از ماده ها هستند

جفتگیری/تولید مثل :

تولید مثل بارب شطرنجی تا حدودی آسان است برای اینکار شما باید یک اکواریوم مجزا در نظر بگیرید و بستر آن را تیله های شیشه ای یا میله های شیشه ای حصیر شکل بپوشانید پی اچ آب را به ۶ الی ۶٫۵ برسانید .

پس تکمیل این موارد جفت مورد نظر را وارد آن می کنید .پس از آن برای کمک به شروع جفتگیری و ترغیب به تخمگذاری چند استکان آب سرد به آکواریوم اضافه می کنید .

پس از تخم ریزی باید والیدین را از آکوایروم جدا نمود تا پس از ۲۴ ساعت شاهد تولد نوزادان باشید این نوزادان پس از ۲ الی ۳ روز به شنای طبیعی و آزاد دست خواهد زد . لازم به ذکز است والدین علاقه زیادی به خوردن تخم های خود دارند که تیله های شیشه ای این اجازه را به آنان نمی دهد.

حجم آکواریوم : ۴۰ لیتر

سازگاری: با اکثر ماهیان آکواریومی نظیر زنده زاها ،رنگین کمانی ها،گوارمی ها ،گربه ماهی سازگاری دارد .

تغذیه : همه چیز خوار می باشند ، غذاها منجمد ،جلبک ،پولکی،میگو ،کرم،آرتیمای زنده و گرانول و … می توانند رژیم غذایی مناسب برای این ماهی باشند .

منطقه شنا : تمام مناطق آکواریوم

 

بارب طلایی golden barb

نام مشترک : بارب طلایی ، بارب چینی

سطح مراقبت  : متــوسط

طول عمر: ۳تا ۵ سال

سختی آب : ۶-۱۶

پی اچ : ۶٫۵ الی ۷٫۵

دمای مورد نیاز : ۲۳ تا ۲۷ درجه

اندازه ماهی : ۲٫۸ اینچ (۸ سانتیمتر)

زیستگاه : جنوب و مرکز آسیا (تایوان،ویتنام؛لائوس،چین،روسیه)

رفتار / خلق و خو:
بارب ها ی طلایی ماهیانی نادر ، کمیاب ، خجالتی ، ترسو و به طور کلی صلح جو هستند این ماهی کوچک و دوست داشتنی از جنب و جوش زیادی بر خوردار بوده و معمولا در دسته های ۸ تا ۱۰ تایی نگهداری میشود و زندگی در اجتماع می تواند موجب کاهش ترس آنها گردد .

بارب طلایی به علت تحمل تغیرات شدید آب آکواریوم انتخاب مناسبی برای مبتدیانی که هنوز آشنایی کامل با نگهداری از آکواریوم را ندارند محسوب می گردد 

بستر آکواریوم این بارب ها باید تیره رنگ بوده و در دکوراسیون ان مکان های گیاهی مناسبی برای پناه گرفتن انها تهیه نمود . . توصیه شده است که به طور متناوب و به صورت ماهیانه میزان ۲۵ تا ۵۰ درصد آب تعویض گردد .

جنسیت : ماده ها از نرهای هم سن چاق تر دیده می شوند.

جفتگیری / تولید مثل:
تولید مثل بارب طلایی تا حدودی آسان می باشد برای این کار شما باید یک آکواریوم مجزا در نظر بگیرید و بستر آن را از تیله های شیشه ای بپوشانید البته این کار را می توانید با میله های شیشه ای حصیر شکل نیز انجام دهید .

البته اسیدی کردن آب به میزان ۶ تا ۶.۵ نیز توصیه شده است .پس از اینکه آکواریوم تولید مثل آماده شد باید جفت مناسب را وارد آکواریوم نمایید .در این زمان و برای کمک به شروع معاشقه جفت ها و ترغیب به تخم گذاری چند فنجان آب سرد به آکواریوم اضافه گردد.

با شروع زمان تخم گذاری که عموما در هنگام سحر صورت می گیرد و نر ها همزمان آنها رابارور خواهد نمود .

پس از تخم ریزی باید والدین را از مخزن خارج نموده تا پس از ۲۴ ساعت شاهد تولد نوزادان باشید این نوزادها پس از ۲ تا ۳روز به شنای طبیعی و آزاد دست خواهد زد و بهتر است در این فاصله زمانی با آرتمیا و فیتوپلانکتون ها تغذیه گردند.

فراموش نکنید که والدین به شدت به خوردن تخم ها علاقه خواهند داشت اما وجود بستر تیله ای یا حصیری و متعاقب آن قرار گرفتن تخم ها در میان آنها شانس خورده شدن این تخم ها را به صفر خواهد رساند.

حجم اکواریوم : حداقل ۴۵ لیتر

سازگاری: با اکثر ماهیان آکواریومی نظیر لو چها ،سیپرینیده ها

تغذیه : همه چیز خوار می باشند ، غذاها منجمد ،جلبک ،پولکی،میگو ،کرم،آرتیمای زنده و گرانول و … می توانند رژیم غذایی مناسب برای این ماهی باشند .

منطقه شنا : تمام مناطق آکواریوم

 

بارب گیلاسی Cherry barb

نام مشترک : بارب گیلاسی، بارب آلبالویی

سطح مراقبت  : آسان و مناسب برای افراد مبتدی

طول عمر: ۵ تا ۷ سال

سختی آب : ۵- ۱۹

پی اچ : ۶ الی ۸

دمای مورد نیاز : ۱۸ تا ۲۲ درجه

اندازه ماهی : ۲ اینچ (۵ سانتیمتر)

زیستگاه : جنوب و مرکز آسیا

رفتار :

بارب ها ی گیلاسی خجالتی ، ترسو و به طور کلی صلح جو هستند این ماهی کوچک و دوست داشتنی از جنب و جوش زیادی بر خوردار بوده و معمولا در دسته های۶ تا ۱۰ تایی نگهداری می گردد و زندگی در اجتماع می تواند موجب کاهش ترس آنها گردد .

بارب گیلاسی به علت تحمل تغیرات شدید آب آکواریوم انتخاب مناسبی برای مبتدیانی که هنوز آشنایی کامل با نگهداری از آکواریوم را ندارند محسوب می گردد .بستر آکواریوم این بارب ها باید تیره رنگ بوده و در دکوراسیون ان مکان های گیاهی مناسبی برای پناه گرفتن انها تهیه نمود .

اگر می خواهید بارب گیلاسی شما از درخشش بالایی برخوردار باشد باید حداقل روزانه ۲ ساعت آکواریوم را در معرض نور خورشید قرار دهید. توصیه شده است که به طور متناوب و به صورت ماهیانه میزان ۲۵ تا ۵۰ درصد آب را جایگزین نمایید

جفتگیری / تولید مثل:
تولید مثل بارب گیلاسی تا حدودی آسان می باشد و برای اینکار شما باید یک اکواریوم مجزا در نظر بگیرید و بستر آن را تیله های شیشه ای یا میله های شیشه ای حصیر شکل بپوشانید البته اسیدی کردن آب به میزان ۶ تا ۶.۵ نیز توصیه شده است .

پس از اینکه آکواریوم تولید مثل آماده شد باید جفت مناسب را وارد آکواریوم نمایید .در این زمان و برای کمک به شروع معاشقه جفت ها و ترغیب به تخم گذاری چند فنجان آب سرد به آکواریوم اضافه گردد.

با شروع زمان تخم گذاری که عموما در هنگام سحر صورت می گیرد ماهی ماده حدود ۳۰۰ تخم خواهد گذاشت و نر ها همزمان آنها رابارور خواهد نمود . پس از تخم ریزی باید والدین را از مخزن خارج نموده تا پس از ۲۴ ساعت شاهد تولد نوزادان باشید این نوزادها پس از ۲ تا ۳روز به شنای طبیعی و آزاد دست خواهد زد و بهتر است در این فاصله زمانی با آرتمیا و فیتوپلانکتون ها تغذیه گردند. فراموش نکنید که والدین به شدت به خوردن تخم ها علاقه خواهند داشت اما وجود بستر تیله ای یا حصیری و متعاقب آن قرار گرفتن تخم ها در میان آنها شانس خورده شدن این تخم ها را به صفر خواهد رساند.

حجم آکواریوم : حداقل ۴۰ لیتر

سازگاری : با اکثر ماهیان آکواریومی

تغذیه : همه چیز خوار می باشند ، غذاها منجمد ،جلبک ،پولکی،میگو ،کرم،آرتیمای زنده و گرانول و … می توانند رژیم غذایی مناسب برای این ماهی باشند .

منطقه شنا : تمام مناطق آکواریوم

 

بارب مسی Glowlight Danio

نام مشترک : بارب مسی، بارب براق

سطح مراقبت  : آسان و متوسط

طول عمر:  ۳ تا ۵ سال

سختی آب : ۵- ۱۹

پی اچ : ۶ الی ۸

دمای مورد نیاز : ۱۵تا ۲۶درجه

اندازه ماهی : ۱٫۲ اینچ (۳سانتیمتر)

زیستگاه : جنوب آسیا

رفتار :
بارب مسی خلق و خویی خجالتی و آرام داشته و بسیار پر جنب و جوش و سریع است. ماهی جوان علاقه زیادی به شنای سریع در بین گیاهان داشته و بهتر است این ماهی ها را در دسته های ۵ تا ۶ تایی نگهداری نمایید.

بارب یاقوت سیاه برای شنا به فضای کافی در آکواریوم نیاز داشته و علاقه مند به مکان های دارای سایه است .استفاده از بستر تیره رنگ جلوه زیبا تری به آنها خواهد داد.تعویض ۲۵ تا ۵۰ درصدی آب به صورت ماهیانه برای سلامت ماندن ماهی شما موثر است.

جنسیت : نرها کوچکتر از ماده ها و هنگام تولید مثل پررنگ تر میشوند . ماهی ماده چاقتر،شکمشان بزرگتر و پرتر است .

جفتگیری / تولید مثل:

تولید مثل بارب شطرنجی تا حدودی آسان است برای اینکار شما باید یک اکواریوم مجزا در نظر بگیرید و بستر آن را تیله های شیشه ای یا میله های شیشه ای حصیر شکل بپوشانید پی اچ آب را به ۶ الی ۶٫۵ برسانید .

پس تکمیل این موارد جفت مورد نظر را وارد آن می کنید .پس از آن برای کمک به شروع جفتگیری و ترغیب به تخمگذاری چند استکان آب سرد به آکواریوم اضافه می کنید .

پس از تخم ریزی باید والیدین را از آکوایروم جدا نمود تا پس از ۲۴ ساعت شاهد تولد نوزادان باشید این نوزادان پس از ۲ الی ۳ روز به شنای طبیعی و آزاد دست خواهد زد .

بهتر است در این فاصله زمانی با آرتمیا و فیتوپلانکتون ها تغذیه گردند. لازم به ذکز است والدین علاقه زیادی به خوردن تخم های خود دارند که تیله های شیشه ای این اجازه را به آنان نمی دهد.

حجم آکواریوم : حداقل ۶۰ لیتر

سازگاری: با اکثر ماهیان اکواریومی به جز ماهیان آرام و خجالتی و ماهیانی که باله های بلندی دارند

تغذیه : همه چیز خوار می باشند ، غذاها منجمد ،جلبک ،پولکی،میگو ،کرم،آرتیمای زنده و گرانول و … می توانند رژیم غذایی مناسب برای این ماهی باشند .

منطقه شنا : تمام مناطق آکواریوم

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.