جستجو
Close this search box.
سبد خرید

معرفی ماهی تروفئوس

پرورش ماهی دبوسی

معرفی ماهی تروفئوس 

نام رایج 

تروفئوس

خانواده

سیکلید

سایز

10 الی 15 سانتیمتر

ph

7الی 8.5

بازه دمایی

23-27

 

تولیدمثل

تخم گذار-دهان پرور

رفتار

مهاجم

 

ماهی تروفئوس موری ( بلانت هد سیکلید ) گونه‌ای از سیکلید های بومی دریاچه تانگانیکا در آفریقا می باشد این گونه  بیشتر از چهل رنگ مختلف دارد که در دریاچه پراکنده می باشد .  ازرنگ های سبز تیره تا قرمز و زرد در زیستگاه طبیعی آن وجود دارد.

تروفئوس بیشتر از جلبک های رشته‌ای در سطوح کم عمق سنگی که در آن ساکن هستند تغذیه می‌کند. همچنین جز دسته ماهیان دهان پرور بوده و به این صورت که تخم ها بارور می‌شوند و نوزادان در دهان مادر حمل می‌شوند و در حین ترک خوردن تخم ها رشد می‌کنند. ماهیانی که در عمق بیشتر زندگی می‌کنند جثه بزرگتری در مقایسه با انواعی که در اعماق کم زندگی می‌کنند دارند. ماهیان نر قلمرو بزرگتری نسبت به ماده ها دارند ماده ها جهت انتخاب جفت به چندین نقطه حرکت می کنند تا جفت مورد نظر خود را پیدا نمایند و پس از انتخاب قلمرو خود را ترک می کنند و همچنین پس از تخمریزی ،ماده به منطقه کوچکتر نقل مکلن می کند . وتخم ها را در دهان خود پرورش دهند. بر خلاف تغییر مکان مکرر ماده ها، نرها ماه ها در قلمرو خود باقی می‌مانند.

این دسته از سیکلیدها در نوجوانی تقریبا سیاه هستند و و با رسیدن به بلوغ به پترن (رنگ ) اصلی خود میرسند

این ماهی در زیستگاه خود از جلبکها ، حشرات و … تغذیه می کند. بطور کل این ماهی از غذاهای خشک ،میکس و زنده استقبال می کند اما توجه نمایید میزان پروتئین آن مناسب باشد تا دچار مشکلات گوارشی نشوند .
تشخیص جنسیت در این ماهی نسبتا دشوار است اما چند شاخصه کلی به شرح کلی دارد :        
نر نوار پهن تری بر روی بدن نسبت به ماده دارد .ماده پوزه گردتری و کمی متمایل به بالا نسبت به نر

این ماهی یکی از ماهیانی است که نگهداری نسبتا سختی دارد و به همین منظور عرضه آن در بازار پایین است و در نتیجه قیمت آن بالاست . اگر می خواهید به تکثیر این ماهی ورود نمایید توصیه می کنیم ابتدا به پرورش آن بپردازید و پس از کسب تجربه به آرامی به حوزه تکثیر آن ورود نمایید تا سودی خوبی را بدست آورید.
سیستم فیلتراسیون و هوادهی از نکات مهم پرورش آن می باشد بنابراین در سالن پرورشو تکثیر حتما به این مقوله توجه ویژه نمایید تا در پروسه پرورش دچار مشکل نشوید .

شاخص ترین نژاد تروفئوس دبوسی می باشد و اغلب گونه تروفئوس را با نام دبوسی می شناسند . بطور کلی دارای شش نژاد اصلی به شرح زیر می باشد .

Tropheus annectens Boulenger، 1900
Tropheus brichardi Nelissen  &  Thys van den Audenaerde، 1975
Tropheus duboisi Marlier، 1959 (سیکلید خالدار سفید)
Tropheus kasabae Nelissen، 1977
Tropheus moorii Boulenger، 1898 (سیچلاید سر سیاه)
Tropheus polli G. S. Axelrod، 1977

پراکندگی نژادها

  1. Tropheus annectens
Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.