جستجو
Close this search box.
سبد خرید

کشت فندق ماکادمیا

فندق ماکادمیا

کشت فندق ماکادمیا

ماکادمیا یا همان فندق استرالیایی است . دانه چند گونه درخت از خانواده Proteaceae می باشد. فندق ماکادمیا جز گرانترین خشکبارهای جهان شناخته می شود و زیستگاه اصلی آن در استرالیا می باشد . این فندق در حال حاضر در بازار ایران بفروش میرسد و میزان تولید آن در ایران پایین می باشد (1402) و جز طرحهای کسب و کاری خوب تلقی می شود 

آمریکا بزرگترین مصرف کننده فندق ماکادمیا می باشد

درخت ماکادمیا همیشه سبز است همچنین این گیاه به فندق استرالیایی نیز معروف است. در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سریعتر و بهتر رشد می کند.

این درخت سرما تا منفی 5درجه را تحمل می کند .رشد نسبتا راحت وآسانی دارد . و در بسیاری از خاکها رشد کرده و درجه تحمل خشکی بالایی دارد .

نهال  ماکادمیا یکساله گلدانی مناسب برای کشت  در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیریست و در مناطقی که بارندگی سالیانه متوسط و زیاد باشد بصورت دیم قابل پرورش است

ماکادمیا تا 12 متر رشد میکند ،برگ ها به صورت سه تا شش تایی، نیزه ای شکل و بیضی ، ۶ تا ۳۰ سانتی متر طول و ۳ تا ۱۳ سانتی متر عرض، با یک حاشیه کامل یا دندانه دار، گل ها معطر و سفید یا صورتی بوده و پس از گلدهی  میوه های گرد با قطر ۲ تا ۳.۵ سانتی متر تشکیل می شود.

 

 انتخاب مکان مناسب برای کشت درخت ماکادمیا دو عامل را در نظر بگیرید
1- کشت در بهترین نقطه که آفتای زیادی را در طی روز داشته باشد

2- تدابیر لازم جهت جلوگیری از بادهای شدید . باد باعث ریزش میوه خواهد شد

ماکادمیا  در انواع خاک ها رشد کند، اما خاک های که کمی اسیدی و  زهکشی خوب را ترجیح می دهد .

این درخت شوری خاک را تحمل نمی کند. برای نتیجه بهتر، باید خاک را با افزودن ماسه و پرلیت اصلاح کنید. این دو باعث بهبود کیفیت خاک شما و افزایش رشد گیاه شود

کشت گیاه :

قبل از کاشت، فندق ماکادمیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار داده . سپس بذرها را به عمق ۲ سانتی متر در خاک دارای زهکشی مناسب بکارید.

وتا زمان جوانه زدن خاک را مرطوب نگه دارید . 
دمای مناسب برای جوانه زنی بذر ماکادمیا ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. در شرایط خوب، بذرها ۲ تا ۴ هفته پس از کاشت جوانه می زنند.

هنگامی که اندازه نهال ها به ۱۰ سانتی متر رسید، آنها را به گلدان های بزرگتر منتقل کنید. بهتر است نهال های ماکادمیا را در سال اول داخل خانه یا داخل گلخانه نگهداری کنید تا در زمستان در معرض هوای سرد قرار نگیرید. نهال های ماکادامیا را در اواخر بهار یا اوایل تابستان، پس از یخبندان به زمین منتقل کنید.

این گیاه سال اول به آب زیادی نیاز دارد و پس از یکسال خشکی را میتواند تحمل کند 

بررسی شرایط آب و هوایی و دمای 20 سال اخیر استان‌های شمالی ایران، نشان می‌دهد در صورت کشت نهال ماکادمیا در این مناطق، محصول بهتری از آنچه که در استرالیا تولید می‌شود، به دست خواهد آمد درخت ماکادمیا در فصل بهار و در ماه‌های مرداد تا شهریور به گلدهی می‌نشیند. میوه‌ها پس از ۳۱ هفته می‌رسند.

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.