جستجو
Close this search box.
سبد خرید

کشت قارچ شاه صدف

کشت قارچ شاه صدف

کشت قارچ شاه صدف

  • قارچ ارینجی یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین قارچ های خوراکی می باشد.

از مهم‌ترین‌ ویژگی های این قارچ عمر بسته بندی (shelf life) بسیار بالای آن است این قارچ ابتدا در شمال ایتالیا و سوئیس کشت شد، اما کشت و تولید این قارچ در مقیاس صنعتی برای اولین بار در حدود سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ در ژاپن آغاز گردید.

در سال ۱۹۹۶ مقدار تولید این قارچ در کشور ژاپن حدود ۲۰۰۰ تن بود و تنها به فاصله ۵ سال در سال ۲۰۰۱ میلادی، تولید این قارچ به بیش از سه برابر و حدود ۱۰۰۷۰ تن افزایش پیدا کرد.

پیش بینی ها با توجه به تقاضای فعلی این محصول در ژاپن و همچنین کشورهای شرق آسیا نشان می دهد که تولید این محصول رشد سریعی را در چند سال آینده تجربه خواهد کرد. شاه صدف در اروپا بسیار مشهور است و بافتی سفت و محکم دارد.شاه صدف بر روی چوب های خشبی درختان جنگل رشد مناسبی دارد اما بر روی کاه غلات نیز رشد می کند.شاه صدف در طبیعت استان کردستان و کهکیلویه و بویراحمد دیده می شود.

سیکل رشد و برداشت قارچ شاه صدف 

روز اول : مخلوط کردن ۴۰ درصد خاک اره و الباقی سبوس برنج، رطوبت زنی، پر کردن کیسه یا بطری های در پوش دار مقاوم به حرارت، استریل کردن، خنک شدن تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد.(اضافه کردن سبوس در کشت قارچ شاه صدف لازمه است تا رشد سریعی داشته باشه )

روز دوم : تلقیح بذر در محیطی استریل زیر دستگاه لامینار

روز سوم تا چهارم : انکوباسیون در دمای ۲۰.۵ تا ۱۸.۵ درجه سانتی گراد.

روز ۴۱ : خراش دادن (مشابه رافلینگ خاک پوششی در تولید قارچ دکمه ای باشد، اگر خراش دادن بستر در مورد قارچ ارینجی نیز انجام شود محصول بهتری می دهد اگرچه کمی دیرتر)

روز ۴۲ تا ۵۲ : پریموردیا، ۸ ساعت نور روزانه، رطوبت ۸۵ تا ۹۵ درصد و تهویه مشابه قارچ دکمه ای

روز ۶۱ تا ۶۵ : برداشت، بسته بندی، سرمادهی

این پست صرفا معرفی ایده می باشد و هلدینگ در اجرا ان فعالیتی ندارد

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.