جستجو
Close this search box.
سبد خرید

کود کشاورزی جلبک

کود کشاورزی

استفاده از جلبک به عنوان کود کشاورزی

استفاده از کودهای جلبک در کشاورزی در کشورهای اروپایی و غربی تحولی عظیم بجود آورده است که قابل کتمان و چشم پوشی نیست امیدواریم با درایت جهاد کشاورزی و کشاورزان محترم و تمامی سازمان و شرکتها مرتبط بتوانیم این کود ارگانیک را وارد صنعت کشاورزی نمایید .

اسپیرولینا از جمله جلبکهایی است که سرشار از مواد مغذی می باشد که برای گیاهان مفید و موثر است .

به طور کلی استفاده از جلبک بعنوان کود کشاورزی به قرن ۱۹ برمیگردد که برای نخستین بار بوسیله ساحل نشینان مورد استفاده قرار گرفت .
اهمیت جلبک های دریایی به علت دارا بودن عناصر مغذی نظیر ازت ، فسفر ، پتاسیم و برخی از عناصر مورد نیاز گیاهان و همچنین به دلیل وجود میزان بالای فیبر در آن است که در بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک ،از قبیل افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی و بهبود ظرفیت نگهداری آب ، تعدیل ph و … نقش مهمی دارد

جلبک‌ها به خاطر دارا بودن میزان بالای فیبر از یک‌ طرف نقش تاثیرگذار و مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت دارند و از طرف دیگر به‌علت دارا بودن مواد معدنی و عناصر کمیاب توجه زیادی را به خود جلب کرده‌ است.

مطالعات مختلف علمی ثابت کرده است که کارایی این محصولات به‌طور وسیعی در  صنعت باغبانی و کشاورزی مورد استقبال قرار گرفته است ، به‌طوری‌ که بعد از استفاده از این فرآورده‌ها ، افزایش محصول ، افزایش جذب مواد غذایی خاک ، افزایش مقاومت به آفات خاص ، افزایش جوانه‌زنی بذر و مقاومت در مقابل یخ‌زدگی را در پی داشته است.
به همین دلایل و داشتن مواد مغذی فوق بعنوان کود بیولوژیک مورد استفاده قرار می گیرند .

برخی از جلبک ها را با مواد آلی دیگر و برخی را به تنهایی استفاده می کنند .
و اما اسپیرولینا ، اسپیرولینا میتوان گفت بطور میانگین بیشتر میزان مواد مغذی را دارد و می توان بصورت پودر و یا آب پاشی مورد استفاده قرار داد .
بعلت دارا بودن رنگدانه تاثیر بسزایی در رنگ میوه و برگ و گل دارد .

فواید جلبکها و همچنین جلبک اسپیرولینا عبارتست از :

۱-افزایش جذب مواد غذایی خاک
۲- افزایش مقاومت به آفات
۳-افزایش جوانه زنی
۴-افزایش محصولات
۵-کاهش بیماریها و تقویت سیستم دفاعی
۶- مقاوم در برابر یخ زدگی محصولات
۷-نرم کردن بافت خاک
۸-افزایش تحمل گیاهان به استرس
۹-تاثیر بر میزان رشد ریشه
۱۰-افزایش میزان فتوسنتز کلروفیل و سبزینگی گیاهان
۱۱-افزایش طول عمرمفید محصول پس از برداشت

 

  1. افزایش جذب مواد غذایی خاک

    کود جلبک  ( خصوصا آلژینات موجود در آن ) به عنوان یک بهبود دهنده خاک عمل می کند.
    آلژینات ها با فلزات موجود در خاک واکنش داده ایجاد پلی مرهای بلند و کراسلینک ( پیوندی که یک ذنجیره پلی مری را به ذنجیره دیگر متصل میکند) می کنند. این پلی مرها علاوه بر بهبود خواص فیزیکی خاک موجب افزایش طرفیت نگهداری رطوبت توسط خاک میگردند.

  2. افزایش مقاومت به آفات
    کود جلبک (اسپیرولینا) بعلت دارا بودن مواد مغذی ، باعث افزایش مقاومت درختان ، گل و … در مقابله با آفات گردد .محلول پاشی میتوان تاثیرات بهتری را می تواند داشته باشد

  3. افزایش جوانه زنی
    * کود جلبک  اگر روی گیاهانی که در حال جوانه زنی هستند استفاده شود موجب افزایش جوانه زنی خواهد شد
    بطور مثال بذرهایی که  در محلول حاوی جلبک خیسانده می شوند در مدت زمان کمتری شروع به جوانه زنی می کنند ، توده ریشه ای بزرگتری دارند و علاوه بر تولید گیاهچه های قوی میزان بیششتری از آن ها به رشد خود ادامه خواهند داد.
    همچنین خیساندن ریشه ها در این محلول از ایجاد شوک حاصل از انتقال نشاء جلوگیری کرده و سرعت رشد ریشه را افزایش میدهد.
    و یا می توانید به عنوان یک محلول ریشه زا مورد استفاده قرار دهید. قلمه ها را میتوان در محلول حاوی کود قرار بدهید تا ریشه دار شوند و سپس اقدام به کاشت نمایید . در مورد بذر ها یا نشاء ها ، میتوان محلول حاوی این کود را روی آن ها اسپری نمود.

  4. افزایش محصولات

    گیاهانی که با جلبک دریایی تغذیه شده اند عملکرد بهتری داشته اند برای مثال هر یک گل شمعدانی تعداد گل بیشتری تولید کرد، دانه های انگور شیرین تر ، گل میمون رشد بیشتری پیدا کرد و عملکرد خیار به میزان ۴۰% افزایش یافت ( میوه ها کمتر دچار پوسیدگی و نرم شدگی شدند).
    بهبود عملکرد پس از کاربرد جلبک در کشت سیب زمینی ، توت فرنگی ، فلفل ، ذرت شیرین ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، بامیه و پرتقال به دست آمد.
    بطور مثال در مورد گیاه سویا استفاده کود جلبکی باعث افزایش میزان پروتئین محصول می شود.
    در مورد محصول گوجه فرنگی نیز آزمایشاتی توسط Crouch و Vanstaden در سال ۱۹۹۷ صورت گرفته است که مشخص شده میزان گلدهی و میزان محصول گوجه فرنگی افزایش یافته و زمان رسیدن میوه نیز کاهش یافته است.
    میزان محصول شلغم نیز در خاک های ماسه ای با افزودن کود جلبکی در سال های اول و دوم افزایش قابل توجه ای نشان می دهد و در مورد محصولاتی چون توت فرنگی و کشمش نیز به ترتیب حدود( ۱۹تا ۱۳۳)درصد و (۱۲ تا ۲۷)  درصد گزارش شده است

  5. کاهش بیماریها و تقویت  سیستم دفاعی
    ترکیبات آنی اکسیدانی جلبکها باعث افزایش سطح ایمنی و دفاع در گیاهان می شود .
     برخی از گزارشات در مورد افزایش خواص ضد قارچی و آنتی اکسیدانی با استفاده از جلبک را نشان می دهند که به دلیل وجود طیف گسترده ای ترکیبات فعال بیولوژیکی از قبیل استرول ها، فنول ها و اسیدهای چرب می باشد.
    در این مورد می توان محافظت از گیاه را از نقش های مهم عصاره جلبک دانست. این پلی ساکارید باعث تحریک تولید تنظیم کننده ی مهم رشد و تقویت کننده سیستم دفاعی گیاهان می شود. همچنین این ترکیب لامینارین  باعث تولید ترکیبات ضدقارچی (فیتوالکسین) و تولید آنزیم های هیدرولیز کننده مانند کیتیناز و گلوکاناز  باعث می شود.

  6.  مقاوم در برابر یخ زدگی محصولات
    عصاره جلبک باعث تقویت سیستم ایمنی گیاه شده که منجر به مقاومت در برابر سرما و یخ زدگی می شود

  7. نرم کردن بافت خاک
    جلبک ها به علت دارا بودن میزان بالای فیبر نقش مهمی در نرم کردن بافت خاک و حفظ رطوبت آن دارند. استفاده از ترکیبات حاوی جلبک  علاوه بر بالابردن حاصلخیزی بافت خاک ، به علت دارا بودن برخی از عناصر غذایی مانند پتاسیم، فسفر، عناصر ریز مغذی و … یک کود بیولوژیکی ایده آل برای گیاهان محسوب می شود.

  8. افزایش تحمل گیاهان به استرس
    استفاده از جلبک باعث تحمل گیاهان به استرس و تنش های ناشی از عوامل محیطی (خشکی، شوری و افزایش دما)و فیزیولوژیکی می شوند.

  9. تاثیر بر میزان رشد ریشه
    کاهش رشد ریشه در اثر کاهش دما باعث کم شدن ظرفیت جذب آب و مواد معدنی توسط ریشه و بدنبال آن ظهور اثرات ثانویه ناشی از کمبود مواد غذایی و اختلاب در رشد گیاهان می شود در دمای پایین،انتقال مواد داخل گیاه شکل و مقدار انتقال مواد دچار تغییر می شود و در نتیجه رشد ریشه و در نهایت میزان رشد گیاه کاهش می یابد .
    و همچنین سرما باعث کاهش سنتز آدنوزین فسفات و بسیاری از ترکیبات دیگر از قبیل هورمون ها ، اسیدهای آمینه و برخی از ویتامین ها در ریشه صورت می گیرد،شده و سرعت انتقال این مواد به ساقه را کاهش میدهد . ترکیبات و مواد مغذی موجود در جلبکها  از اختلال در رشد ریشه و کاهش رشد در نتیجه تنش دمایی جلوگیری می کنند.

  10. -افزایش میزان فتوسنتز کلروفیل و سبزینگی گیاهان

    فتوسنتز یکی از فرایندهای حساس به دما می باشد که بوسیله دریافت نور خورشید انجام می شود .نخستین مکان دریافت تنش سرما مرحله فتوسیستم ،که یاعث کاهش عملکرد  فتوسیستم و توقف فعالیت فتوسنتز بر اثر سرما می شود .
    تنش سرما همچنین سبب اختلال در تولید کلروفیل و بروز آسیب در واکنش های کلروپلاست ها می گردد .
    با کاهش دما عمل کلروفیل سازی متوقف می شود و رنگ برگها به زردی تغییر میکند که نشان از کمبود کلروفیل است .جلبک به علت داشتن فراوان کلروفیل میتواند در بهبود این روند کمک کند .
    طبق تحقیات انجام شده محلول پاشی عصاره جلبک دریایی موجب تحریک فتوسنتز شده و منجر به تولید بهتر قند و نشاسته ها می شود.

  11. -افزایش طول عمرمفید محصول پس از برداشت
    در صورتی که ۱۵ روز قبل از برداشت استفاده شود عمر مفید میوه و سبزیجات را پس از برداشت افزایش می دهد.
    موجب افزایش طول عمر گل های شاخه بریده خواهد شد اگر یک یا دو روز قبل از بریدن آن روی گل ها اسپری گردد
Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.