جستجو
Close this search box.
سبد خرید

بخش های مزرعه میگو

پرورش میگو

بخش های مزرعه میگو

اگر می خواهید مزرعه پرورش میگو راه اندازی کنید باید به ساخت بخش های زیر دقت کنید و آنهارا انجام دهید :

۱- ورودی و موتور خانه ۲-حوضچه ذخیره آب ۳- کانالهای آبرسان ۴- استخرهای پرورشی ۵- زهکشها و حوضچه رسوب گذار ۶- ساختمان

  1.  ورودی موتورخانه
    محل برداشت آب باید به گونه طراحی شود که پساب خروجی مزرعه به مزرعه با نگردد . و ورودی موتورخانه باید به شکلی محاسبه شود که استخر را در مدت کمتر از شش ساعت ویا طی یک دوره مد ، پر از آب کند .
    باید سعی کنیم ورودی استخر را طوری تنظیم کنیم که از لایه های میانی آب برداشت کنیم چون آلودگی کمتری داره ضمنا در محل ورودی آب باید توری مناسب (بطور مثال ۲۴ سوراخ در هر اینج ) نصب شود

  2. حوضچه ذخیره آب

    حوضچه ذخیره آب دو کار مهم را انجام می دهد .
    ۱- ذخیره آب به منظور استفاده در مواقع کم آب
    ۲- بهبود کیفیت آب .
    کیفیت آب یکی از فاکتورهایی است که تاثیر مستقیم بر بازدهی استخر دارد حجم حوضچه دخیره باید به نحوی باشه که ۳۰ درصد آب مورد نیاز مزرعه را بتواند دخیره نماید . بنابراین در ساخت و طراحی آن دقت کنید.

  3.  کانالهای آبرسان
    کانالهای ابرسان از قسمتهای مهم و باارزش استخر محسوب مش شوند و باید سطح زیادی از استخررا بپوشانند بهتر است که کانالهای آبرسان استخر پرورشی بزرگ باشد .
    چون در اینصورت می توانیم علاوه بر کنترل کیفیت آب موادی را که آب استخر کم دارد را به آن اضافه نماییم مثل آهک و نمک .

    بزرگی کانالهای آبرسان ارتباط مستقیمی با پمپ های استخر شما دارد یعنی اگر پمپ ها کوچک باشد و آبرسان بزرگ عمل انتقال به مشکل برخورد خواهند کرد ویا بالعکس آن

  4. استخرهای پرورشی
    طراحی استخرهای پرورشی از اصول اولیه ایجاد استخر است برای طراحی مناسب استخر باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد .
    شکل استخرها ، محل نصب هواده ها ، اندازه استخر، دیواره ها ،بسترسازی استخرها، ورودی و خروجی
    بهترین شکل برای استخرهای پرورش میگو ، چهار گوش و دایره است
    نکته مهم اینست که بخش هایی ازاستخر در طول دوره پرورش ،نباید مواد آلوده کننده (مواد دفعی )داشته باشند تا میکوها بتوانند توی این مناطق تغذیه کنند
    باید سعی کنید که مواد دفعی در مرکز استخرمتمرکز کنید به جهت رسیدن به این هدف باید از هواده ها استفاده کنید . وطیفه اصلی هواده ها افزایش اکسیژن آب است همونطور که قبلا تاکید کردم محل نصب هواده ها باید با همدیگر همخوانی داشته باشد و آب را به شرکل منطقی درجریان بیاورند معمولا هواده ها را در شب روشن میکنند .
    بخصوص قبل از طلوع آفتاب . چون در این زمان استخرها با کمترین میزان اکسیژن در روز روبرو هستند

    اندازه استخرهای پرورشی در سیستم پرورش متراکم  نیم تا یک هکتار و در سیستم پرورش نیمه متراکم که در ایران معمول است اندازه استخرهای پرورشی ۱ تا ۲ هکتار است .
    دیواره های استخر باید به اندازه کافی بلند باشند تا از سرریزشدن آب استخر به هنگام بارندگی های شدید جلوگیری کنند . پس دیواره های استخر را به ارتفاع ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر بالا تر از بیشترین حد آبگیری طراحی و بسازید (به طور مثال اگر قرار است ۱ متر آبگیر کامل باشد شما ارتفاع را ۱٫۳۰ در نظر بگیرید )
    در ضمن شیب دیواره های به نوع جنس خاک استخر برمیگردد . اگر خاک استخر متراکم نباشد مثلا شنی باشد شیب دیواره ها تند تر است (حداکثر ۱ : ۱/۵ ) و اگر بافت خاک استخر متراکم باشد شیب دیواره ها را می توانید کمتر انتخاب کنید ( ۱ : ۱ )
    عرض دیواره ها همانند شیب دیواره مهم است چون بعضی از دیواره ها باید عرضی مناسب داشته باشند تا امکان جاده سازی و ساختمان سازی بر روی آنها وجود داشته باشد .
    بسترسازی استخر یعنی ایجاد یک بستر مناسب برای پرورش. بعبارت دیگر، اگر بستر استخر پرورشی برای پرورش مناسب نباشد مثلا اگه خاک اسیدی باشد ، یا دارای مواد آلی بالا باشد (مثل خاکهای مناطق گیاهان حرا) و یا مواد دفعی و لجن زیادی توی خاک ماسه ای نفوذ کرده باشد ، از مواد پوشش دهنده (آستر) استفاده می کنیم .

    آسترها (مثل لاتریت متراکم و خاک رس متراکم) باعث بهبود شرایط نامناسب بستر می شوند و از برخورد خاک استخر با مواد دفعی جلوگیری می کنند

    واما ورودی و خروجی ، بدون در نظر گرفتن اندازه استخر، اصل پایه وجود دارد و آنهم این است که ورودی و خروجی استخر باید به شکلی باشد  که بتوانیم در مدت ۶-۴ ساعت، استخر رو پر یا خالی کنیم .
    محل احداث ورودی و خروجی استخر باید به شکلی باشد که آب از ورودی وارد استخر شود ، توی استخر کاملا بچرخد ، و در نهایت از خروجی خارج شود .
    مثلا اگه ورودی و خروجی استخر را روبروی همدیگر احداث کنیم بدترین طرح ممکن رو ریختیم. چون آب تازه به محض ورود به استخر از خروجی خارج می شود .بنابراین در اجرا آن دقت لازم را انجام دهید .

  5.  زهکش ها و حوضچه رسوب گذار :

    ما برای هدایت آب خروجی استخر از کانالهایی استفاده می کنیم که کانال زهکشی نام دارد . زهکش استخر باید حداقل ۵۰ سانتیمتر از گودترین بخش استخر ، پایین تر باشند تا امکان تخلیه آب به شکل ثقلی فراهم شود .
    برای بهتر شدن کیفیت پساب استخر ،بهتر است که ذرات معلق موجود در پساب ته نشین شوند .به همین خاطر حوضچه رسوب گذاری را ایجاد می کنیم تا آب خروجی از استخر کیفیت بهتری داشته باشد .

  6.  ساختمان ها:

در هر مزرعه ای ،بسته به نظر مدیر و صاحب مزرعه ،ساختمان های مختلفی احداث می شود .
ولی بطور کل بهتر است ساختمانهایی برا ی نگهبانی ، استراحت کارکنان ، انبار ، موتورخانه و … ساخته شوند ، ساختمان هایی مخصوص نگهداری مواد غذایی و ساختمان های مخصوص استراحت کارگران ، باید در سطح مزرعه پراکنده شوند .

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.