جستجو
Close this search box.
سبد خرید

هضم خون در زالو

ffeeding leeches

هضم غذا در زالو 

زالوها پس از  تغذیه خون را به سرعت هضم نمی کنند و مقدار کمی از آنزیم های هضمی را خودشان تولید می کنند .
اما در عوض بر آنزیم های تولید شده توسط فلور میکروبی هم سفرگان داخلی (endosymbiosis) تکیه می کنند .
زالوها دارای باکتریهای در روده هستند که آنزیمهای  خاصی تولید می کنند .
زالوهایی نظیر گونه اورینتالیس ، مدیسینالیس ، وربانا و گونه های خونخوار دیگر یک گونه باکتری بنام آئروموناس هیدروفیلا را در روده ی خود دارند که دو وظیفه مهم دارد :

  1. ترشح ماده آنتی بیوتیک که از رشد سایر باکتریها ممانعت می کند و همچنین تجزیه خون ار که بمدت طولانی در سیستم گوارش آنها باقی می ماند به تعویق می اندازد .
  2.  این باکتری دارای مواد آنزیمی است که نقش مهمی در هضم و جذب مواد غذایی ایفا می کند .

در زمان تغذیه ، زالوها خون خوار چینه دانشان را با خون پر می کنند . چینه دان بزرگتر و وسیع تر از روده است و محلی است که خون هضم می شود .
خون می تواند در چینه دان به مدت طولانی باقی مانده و به آرامی به کمک آنزیم های باکتریایی تجزیه شود .
آنتی بیوتیک های طبیعی چینه دان مانع از فساد و همولیز خون به وسیله میکروارگانیسم های خارجی می شوند تا باکتریهای همسفره ی خود زالو بتوانند خون را تجزیه کنند .
خون با موکوس مخلوط شده و هموگلوبین بصورت محلول آزاد می شود و سپس محتویات چینه دان به مقدار کم در یک زمان به کمک یک عضله ی تنگ کننده حلقوی وارد روده می شود تمام هموگلوبین محلول جذب می شود و قسمت بدون پروتئین هموگلوبین گویچه های سرخ هم به عنوان مدفوع از مخرج خارج می شود .

نقش باکتری آئروموناس در هضم غذا

روده میانی زالوها فاقد آنزیم هایی مانند کربوهیدرازها ،لیپازها ،پروتئازها و بویژه اندوپپتیدازها می باشد .(بجز گونه های همه چیزخوار) .این کمبود توسط باکتری آئروموناس هیدروفیلا تامین می شود

مهمترین آنزیم تولیدی توسط این باکتری سینتاز می باشد که در تخریب گویچه های سرخ موجود در غذای خورده شده نقش مهمی دارد .همولیزین پروتئازی است که به تجزیه هموگلوبین کمک می کند .
مقدار بسیار کمی از خون هضم نشده در روده باقی می ماند و از طریق مخرج دفع می شود .
دمای زیست این باکتری ۰ الی ۴۰ می باشد .بهترین دمای رشد این باکتری ۲۸ درجه است (معنی کلمه گویچه : گلبول)

نکته مهم دیگر اینست که اگر زالو را مدت طولانی گرسنه نگه دارید و دمای محیط هم نسبتا بالا باشد زالو تلف خواهد شد زیرا این باکتری ، به حالت مهاجم تبدیل می شود . بنابراین در زمان بندی تغذیه دقت نمایید .

 فایل درمان بندی شدن

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.