جستجو
Close this search box.
سبد خرید

پرورش زالو در ایران و جهان

پرورش زالو در جهان و ایران

پرورش زالو در ایران و جهان

 مصرف زالو در طب جهانی روز به روز در حال بیشتر است و تاثیرات بی نظیر این موجود بر بسیاری از بیماریها ،باعث شده است که طب مدرن هم به مصرف آن ورود کند . مصرف زالو صرفا به یک خونخواری نیست بلکه به خاطر آنزیم هایی که دارد در تولیدات دارو مورد استفاده قرار میگیرد  

همچنین از خشک شده زالو برای تولید روغن و از پوسته کوکون آن برای تولیدات کرم صورت استفاده می  شود .

از آنجایی که در گذشته زالو از طبیعت صید و در طب سنتی استفاده می‌شد، نیازی به پرورش این جانور مفید در کشور نبود، اما در چند سال اخیر به دلیل افزایش روزافزون مصرف زالو و درنتیجه صید بی رویه و درخطر انقراض بودن تعداد زالوها کاهش چشمگیری یافته, همین امر تولید زالوی استریل و بهداشتی را به ضرورتی پر سود تبدیل کرده است.

 

در حال حاضر هر قطعه زالوی طبی در ایران در بازار خرده فروشی بین 25 الی 35هزار تومان (قیمت تابستان 1402) به فروش می‌رسد ( در بازار عمده فروشی قیمت پایین تر است )

به این ترتیب است که با توسعه پرورش زالو از یک سو فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان بیکار ایجاد می‌شود و از سوی دیگر افزایش درآمد اقتصادی روستاییان رقم خواهد خورد و سود خوبی هم نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود و ارزآوری خوبی برای کشور خواهد داشت.

پرورش و تکثیر زالو مربوط به یک منطقه خاص نیست و در تمام نقاط کشور و حتی جهان با رعایت پارامترهای محیطی و شیمیایی آب میتوان آن را پرورش داد .

در حال حاضر مزارع پرورش زالو احداث شده است، بطوری که در حال حاضر زالوی پرورشی برای عرضه به بازار مصرف وجود دارد اما متاسفانه هنوز شاهد کمبود زالو و واردات غیرقانونی هستیم.
در این میان کشورهای روسیه، آلمان، فرانسه، انگلستان و مالزی تجربه‌ای طولانی در پرورش زالو دارند و استاندارد‌های جهانی تولید این آبزی با ارزش را به خوبی رعایت کرده‌اند که ازاین راه درآمد هنگفت ارزی بدست میاورند. هر یک از این کشورها زالو بومی خود را در اولویت پرورش و تکثیر قرار داده اند پر

زالوهای ایرانی نظیر اورینتالیس و مدیسینالیس از لحاظ کیفی جز رتبه های نخست جهان هستند . که صادرات آن میتواند ارز آوری خوبی برای کشور ایجاد کند 

 

Related posts

registration

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .
  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربر محترم ضمن عرض تشکر از اینکه مرکز آموزشی آبزی پروران کیهان را انتخاب نموده اید، در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.